fbpx

Gradski autobusi

Koliko su stari gradski autobusi u kojima se vozimo? 

 

Krajem prošle 2017. godine analizirali smo starost gradskih voznih parkova i zastupljenost pojedinih proizvođača. Gradovi su Rijeka, Zagreb, Pula, Osijek, Zadar, Šibenik i Dubrovnik, a uzeti su u obzir samo najzastupljeniji brendovi –  MAN, Mercedes, Iveco i Isuzu.  Dijelimo s Vama najzanimljivije podatke proizašle iz tablica.  Detaljnije o svakom pojedinom voznom parku, prosječnim godištima  i autobusima rekorderima pročitajte u nastavku.

 

gradski busevi godište

Gornji grafikon prikazuje sadašnji (početak 2018.) udio  pojedinih godišta autobusa u hrvatskim gradovima. Ukupan prosjek starosti voznog parka je 12 godina ili 2006. godište, a relativno najmlađi vozni park ima  zagrebački ZET.  2006.91 ili 11 godina prosječne starosti, slijedi riječki Autotrolej (2006.27),  dok Pula Promet ima najstariji vozni park (2003.88) ; njihovi autobusi su prosječno stariji od 14 godina. *  

ZET – Zagreb  2006.91
Autotrolej – Rijeka 2006.27
GPP – Osijek 2005.71
Promet – Split 2005.56
ATP – Šibenik 2005.5
Liburnija – Zadar 2005.18
Libertas – Dubrovnik 2004.94
Pula promet – Pula 2003.88
Ukupno 2006.15*


*Uzeli smo u obzir gradske prijevoznike iz Zagreba, Rijeke, Splita, Dubrovnika, Osijeka, Pule, Zadra i Šibenika.  Uzorak od 930 gradskih autobusa,
brendova MAN, Mercedes, Iveco i Isuzu.  Budući da  Volvo, Setra, Steyr  i neki drugi brendovi starijih godišta još uvjek aktivno voze, a nisu dio ovog istraživanja, možemo reći da su podaci prikazani u tablicama i tekstu donekle poboljšani u odnosu na stvarnu situaciju na gradskim prometnicama. Objavljeno 15. siječnja 2018. kao javni post naše tvrtke, svi izračuni i podaci izneseni u tekstu i grafovima su dobiveni iz javno dostupnih izvora, a dio su našeg istraživanja tržišta. Svi statistički podaci su isključivo informativnog karaktera i namjenjeni razonodi čitatelja. Euro Bus ne snosi odgovornost za bilo kakvu uporabu ili zlouporabu ovog teksta.

Zagreb – najstariji aktivni autobusi u najmlađem hrvatskom voznom parku su MAN NG312 (od originalne serije od 10 autobusa iz 1996.) još ih 4 vozi i to ako ne računamo prerađene cabrio autobuse koji prometuju gradom ali ne voze gradski prijevoz i nisu dijelom ovog istraživanja. 

MAN NG312 iz 1996 u zagrebačkom ZET

MAN NG312 – photo by autobusi.org

Rijeka – Najstariji autotrolejovi gradski autobusi u aktivnom prometu  su serija MAN SU240 Automontaža iz 1994. i 1995. 9 zglobnih Euro 1,  i 12 solo sa naknadno ugrađenim plinom.  Radi nedavnih uzastopnih požara  na tri(četiri?) autobusa serije SL222 (turski MAN iz 1997.) , cijela serija je  povučena iz aktivnog prometa. Uključivo sa isključenim autobusima, prosječno godište  autotrolejovih  autobusa je među najnovijima od svih uspoređenih 2006.27, odnosno 11.7 godina.

autotrolej-man-su240-avtomontaza

MAN SU220 – by autobusi.org

 

ATP Šibenik – Graf Stift iz 1992.  je najstariji,  a gradski autobusi su bivši Zetovi Mercedes O405N2,  serije Volvo B10 BLE iz 1997. , prigradske Setre tipa H, novijih Iveco Citelisa iz 2007. Najnoviji je Iveco Crossway iz 2016. Prosječna starost šibenskog gradskog autobusa je 12.5 godina (2005.5)

Splitom prometuju najstarije mercedesove O405-ice iz 92. i 93. nabavljene rabljene 2001.  Rekorder po starosti Velog mista je MAN SG220 Avtomontaža iz 1990. Prosječna starost splitskog voznog parka je 12.4 godina, a prosječno godište je  2005.56

MAN-SG220 avtomontaža

MAN SG220 – photo by autobusi.org

 

Pulom prometuje najhomogeniji ali  u prosjeku  i najstariji (2003.7 ili 14.3 godine) vozni park sastavljen od sveukupno 4 modela autobusa. Najstarijih Mercedesa iz 1995., MAN-ova iz 2003. , flote od 20-ak Iveco Irisbus Europolis i Citelis iz 2007.  Pulapromet je   nabavkom  flote Iveco autobusa otvorilo vrata za značajniji prodor talijanskih autobusa na hrvatsko tržište.

 

Rekorder Dubrovnika, a  i  sveukupno,  je MAN SU220 Avtomontaža iz 1981. Godine (36 godina starosti, više puta obnavljan izvana i mehanički) Prosječna starost libertasovih autobusa je 2004.94 odnosno oko 13 godina.

man-su220-avtomontaza

MAN SU220 1981. godište u Libertasu – photo by autobusi.org

Libertas Dubrovnik je ujedno i jedni gradski prijevoznik koji upotrebljava Isuzu Turqoise 31 i Isuzu Citybus, a zanimljivo je da u voznom parku nema niti jednog Mercedesa.  Ostatak voznog parka su noviji gradski MAN-ovi Lions Classic i Regio raznih godišta.

 

 

 

Gradski autobusi – koji brendovi su najzastupljeniji?

Koliko se  godišnje isporuči novih gradskih autobusa? Tko isporučuje najviše autobusa gradskim prijevoznicima od kada ne postoji “domaća” proizvodnja?   

Kao i mnogi drugi markeri, podaci o prodaji novih gradskih autobusa u nekoj zemlji su dobar pokazatelj  stanja na tržištu. U našem slučaju s greškom prisutnom kod nas i na sličnim mikro tržištima gdje jedna veća ZET-ova nabavka nerazmjerno utječe na podatke istraživanja prodaje po godinama. Nastojali smo tome doskočiti i prikazati Vam podatke kroz petogodišnje periode uz objašnjenja i grafikone o postocima prodaje. 

 

 

Tržište podijeljeno između MAN i Mercedes autobusa do 2005.

Ljubljanska Avtomontaža  je  do kraja 1999. proizvodila karoserije autobusa na MAN-ovim podvozjima, a zagrebački TAZ do 90.-tih na mercedesovim.  Avtomontažini gradski autobusi oznaka  SU220, SU240 te zglobni SG220 i SG240 i dalje aktivno prometuju u našim gradovima usprkos starosti od 30 i više godina i najbolji su dokaz kvalitete izrade starih (Jugo) majstora.  

 

zastupljenost MAN i Mercedes proizvođača gradskih autobusazastupljenost MAN ,Mercedes i Isuzu gradskih autobusa

Broj gradskih autobusa u našim gradovima proizvedenih prije 1999. i onih u periodu između 2000. i 2005. godine.  Na terenu ima više autobusa starijih od 2000 iz razloga što  nisu uzeti u obzir manjinski brendovi poput Volvo, Steyr, Setra i nekih drugih. Njihovi gradski autobusi i danas aktivno prometuju, međutim u opadajućem broju i bez naznaka o eventulanim isporukama novih vozila u budućnosti.

 

Uspon Iveco gradskih autobusa i pad  Mercedesa 2005-2014.

Uspavano hrvatsko tržište novih gradskih autobusa podijeljeno između MAN-a i Mercedesa 2007. godine  definitivno je promijenio Iveco sa zastupnikom Benussi d.o.o. prodajom 22 autobusa gradu Puli. U periodu od 2005-2009.  u kojem je  isporučeno najviše novih gradskih autobusa (ukupno 507) Iveco je uhvatio 22% udio u sveukupnoj prodaji,  a u “sušnom periodu” od 2010-2014.  držao je preko 70% tržišta i ukupno isporučio 57 novih gradskih autobusa od sveukupno 78 prodanih. Iveco odnoso Irisbus ili Iveco Bus modeli su  lako prepoznatljivi po ogromnim spremnicima za CNG, a uglavnom u plavoj boji neovisno o prijevozniku. Svi su klimatizirani. 

iveco crossway lng

Iveco Citelis CNG 18 m – photo by autobusi.org

 

Mercedes je nakon “berbe” od 137 prodanih novih autobusa u periodu od 2005-2009. potpuno pao u prodaji,  tako da od 2010-2014. nije isporučio niti jedan novi gradski autobus. Razlozi imaju veze s problemima preinvestiranosti tadašnjeg zastupnika Euroline u kombinaciji sa sveopćom financijskom krizom koja je opustošila tržište automobila i gospodarskih vozila. Njemački automobilski div, Daimler AG  je 2012. oduzeo zastupništvo mercedesa bankrotiranom Eurolineu  i privremeno ovlastio Automobile Škojo iz Osijeka i Auto Gašparić iz Zagreba za prodaju, sve do dolaska Emil Frey grupacije  u rujnu 2013. Prodaju i generalno zastupstvo Mercedes  gospodarskih preuzela je njihova tvrtka Star Import d.o.o.

brendovi gradskih autobusa od 2005-2009.

Period od 2005. do 2009. možemo  nazvati zlatnim dobom prodaje gradskih autobusa;  ukupno je isporučeno preko 500 novih gradskih solo i zglobnih (harmonika) autobusa.  Samo tijekom 2009.  isporučeno je 165 novih gradskih autobusa, a od toga je MAN odnosno zastupnik Autohrvatska – MAN Importer isporučio preko 90 gradskih autobusa, razmjerno svim gradskim tvrtkama osim Pulaprometu koji kupuje  Iveco.

 

chart (4)

Dolaskom krize prodaja pada i staje, tako da 2010 i 2011 nije isporučen niti jedan novi gradski autobus. Tek 2012. godine 8 gradskih Isuzu Citybusa za Dubrovački Libertas, isporučenih od strane zastupnika Presečki Grupa iz Krapine, te 12 Iveco Crossway za splitski Promet. U teškom petogodišnjem periodu  najbolje se snašao Iveco koji drži preko 70% od sveukupno isporučenih autobusa.

 

Gradski autobusi  godišta 2015.  i noviji , “Povratak Mercedesa”

Za sada ostajemo sa vrlo malim godišnjim brojevima o prodanim busevima te u očekivanju neke nove velike nabavke ili novog brenda koji će dovesti hibridne ili čisto električne autobuse.  Najnoviji autobusi , od 2015. godine nadalje podjednako dolaze iz Italije, Njemačke(najmanje) i Turske.

brendovi gradskih autobusa od 2015.

Podaci o Najnovijim godištima nam pokazuju da se Mercedes vraća staroj slavi s novim zastupnikom Star Importom, ali i da će tržište u budućnosti biti podijeljeno između 3 jaka igrača.  Iveco je u Rijeci, Zagrebu i Splitu sa CNG solo i zglobnima autobusima zauzeo primat, a Isuzu odnosno zastupnik Presečki i dalje drži  mali udio u prodaji gradskim prijevoznicima.

 

 

 

Euro Bus Rijeka – osnovano 2003.

Da zaključim (i zahvalim se) svima koji su izdržali do samog kraja teksta, Euro Bus pronalazi  rabljene ili skoro nove gradske, turističke i prigradske autobuse i minibuseve s najnižim troškovima uvoza, dovoza i homologacije.  Osiguravamo individalni pristup svakom predmetu financiranja i najbolje moguće uvjete za autobuse koje isporučujemo u suradnji s našim leasing partnerima i brojnim dobavljačima.  Pratite naše objave na facebooku  https://web.facebook.com/EuroBusCroatia/ , a da ne propustite svježe updateove najpovoljnijih rabljenih autobusa, upišite se na našu mailing listu  http://eepurl.com/clkETn

 

Zadnje, ali nikako radi toga manje važno  da se  zahvalim ekipi i administratorima stranice i foruma autobusi.org  na trudu u prikupljanju i održavanju ažurnih podataka o autobusima i slikama koje smo koristili u tekstu. Hvala.

Euro Bus
5.0
powered by Facebook
Luca Caprioli
Luca Caprioli
2018-11-25T13:23:12+0000
Molto professionale e affidabile!!!
Karlo Ormanec
Karlo Ormanec
2018-11-19T09:42:30+0000
sve preporuke brz odg na upit brza dostava svaka čast pozdrav podravina Express Tours👍👍
Ajdin Karupovic
Ajdin Karupovic
2018-11-19T09:27:58+0000
Sve same pohvale. Izuzetno ljubazni, na raspolaganju 24/7 sa svim savjetima i detaljima. Sve je bilo po dogovoru od plaćanja, naručivanja kao i isporuke koja je bila tačno kad je i dogovoreno iako su dijelovi dolazili iz Njemačke preko Rijeke pa nama u Bosnu. Sve preporuke. Pozdrav!
Atlantic Bus Taxy
Atlantic Bus Taxy
2018-11-06T20:01:04+0000
extra stranica... samo pohvale... 5.*****
Turazza Paolo
Turazza Paolo
2018-11-05T07:02:10+0000
molto professionale e puntuale 5 stelle
Giovanni Antonucci
Giovanni Antonucci
2018-11-03T07:08:54+0000
disponibili , bravi , professionali. 5 stelle
Giorgio Di Gennaro
Giorgio Di Gennaro
2018-10-29T21:57:46+0000
Massima serietà
Pasquale De Angelis
Pasquale De Angelis
2018-09-22T09:22:04+0000
persona molto seria affidabile e precisa 🔝🔝🔝

ZAŠTO EURO BUS ?

15. godišnje iskustvo u poslovima trgovine autobusima i drugim vozilima.
Brzina, profesionalnost i nivo usluge od planiranja do realizacije autobusa.
Više od 400 zadovoljnih poslovnih partnera u Hrvatskoj, regiji , EU i Kini.

PRATITE NAŠ FACE

Pratite naš facebook profil, lajkajte postove i učestvujte u nagradnim igrama za naše fanove.

ŠTO RADIMO ?

Pronalazimo za Vas autobuse, minibuseve i druga vozila po najboljim cijenama.
Transport, uvoz i homologacija novih ili rabljenih vozila iz zemalja EU i Kine.
Konzalting, prikupljanje dokumentacije i izrada investicijskih planova.

xiamen king long

AUTOBUSNE VIJESTI

logo neoplan

man dijelovi