Koliko su stari gradski autobusi u kojima se vozimo?
Krajem prošle 2017. godine analizirali smo starost gradskih voznih parkova i zastupljenost pojedinih proizvođača. Gradovi su Rijeka, Zagreb, Pula, Osijek, Zadar, Šibenik i Dubrovnik, a uzeti su u obzir samo najzastupljeniji brendovi – MAN, Mercedes, Iveco i Isuzu. Dijelimo s Vama najzanimljivije podatke proizašle iz tablica. Detaljnije o svakom pojedinom voznom parku, prosječnim godištima i autobusima rekorderima pročitajte u nastavku.
Gornji grafikon prikazuje sadašnji (početak 2018.) udio pojedinih godišta autobusa u hrvatskim gradovima. Ukupan prosjek starosti voznog parka je 12 godina ili 2006. godište, a relativno najmlađi vozni park ima zagrebački ZET. 2006.91 ili 11 godina prosječne starosti, slijedi riječki Autotrolej (2006.27), dok Pula Promet ima najstariji vozni park (2003.88) ; njihovi autobusi su prosječno stariji od 14 godina. *
ZET – Zagreb | 2006.91 |
Autotrolej – Rijeka | 2006.27 |
GPP – Osijek | 2005.71 |
Promet – Split | 2005.56 |
ATP – Šibenik | 2005.5 |
Liburnija – Zadar | 2005.18 |
Libertas – Dubrovnik | 2004.94 |
Pula promet – Pula | 2003.88 |
Ukupno | 2006.15* |
*Uzeli smo u obzir gradske prijevoznike iz Zagreba, Rijeke, Splita, Dubrovnika, Osijeka, Pule, Zadra i Šibenika. Uzorak od 930 gradskih autobusa, brendova MAN, Mercedes, Iveco i Isuzu. Budući da Volvo, Setra, Steyr i neki drugi brendovi starijih godišta još uvjek aktivno voze, a nisu dio ovog istraživanja, možemo reći da su podaci prikazani u tablicama i tekstu donekle poboljšani u odnosu na stvarnu situaciju na gradskim prometnicama. Objavljeno 15. siječnja 2018. kao javni post naše tvrtke, svi izračuni i podaci izneseni u tekstu i grafovima su dobiveni iz javno dostupnih izvora, a dio su našeg istraživanja tržišta. Svi statistički podaci su isključivo informativnog karaktera i namjenjeni razonodi čitatelja. Euro Bus ne snosi odgovornost za bilo kakvu uporabu ili zlouporabu ovog teksta.
Zagreb – najstariji aktivni autobusi u najmlađem hrvatskom voznom parku su MAN NG312 (od originalne serije od 10 autobusa iz 1996.) još ih 4 vozi i to ako ne računamo prerađene cabrio autobuse koji prometuju gradom ali ne voze gradski prijevoz i nisu dijelom ovog istraživanja.

Rijeka – Najstariji autotrolejovi gradski autobusi u aktivnom prometu su serija MAN SU240 Automontaža iz 1994. i 1995. 9 zglobnih Euro 1, i 12 solo sa naknadno ugrađenim plinom. Radi nedavnih uzastopnih požara na tri(četiri?) autobusa serije SL222 (turski MAN iz 1997.) , cijela serija je povučena iz aktivnog prometa. Uključivo sa isključenim autobusima, prosječno godište autotrolejovih autobusa je među najnovijima od svih uspoređenih 2006.27, odnosno 11.7 godina.

ATP Šibenik – Graf Stift iz 1992. je najstariji, a gradski autobusi su bivši Zetovi Mercedes O405N2, serije Volvo B10 BLE iz 1997. , prigradske Setre tipa H, novijih Iveco Citelisa iz 2007. Najnoviji je Iveco Crossway iz 2016. Prosječna starost šibenskog gradskog autobusa je 12.5 godina (2005.5)
Splitom prometuju najstarije mercedesove O405-ice iz 92. i 93. nabavljene rabljene 2001. Rekorder po starosti Velog mista je MAN SG220 Avtomontaža iz 1990. Prosječna starost splitskog voznog parka je 12.4 godina, a prosječno godište je 2005.56

Pulom prometuje najhomogeniji ali u prosjeku i najstariji (2003.7 ili 14.3 godine) vozni park sastavljen od sveukupno 4 modela autobusa. Najstarijih Mercedesa iz 1995., MAN-ova iz 2003. , flote od 20-ak Iveco Irisbus Europolis i Citelis iz 2007. Pulapromet je nabavkom flote Iveco autobusa otvorilo vrata za značajniji prodor talijanskih autobusa na hrvatsko tržište.
Rekorder Dubrovnika, a i sveukupno, je MAN SU220 Avtomontaža iz 1981. Godine (36 godina starosti, više puta obnavljan izvana i mehanički) Prosječna starost libertasovih autobusa je 2004.94 odnosno oko 13 godina.

Libertas Dubrovnik je ujedno i jedni gradski prijevoznik koji upotrebljava Isuzu Turqoise 31 i Isuzu Citybus, a zanimljivo je da u voznom parku nema niti jednog Mercedesa. Ostatak voznog parka su noviji gradski MAN-ovi Lions Classic i Regio raznih godišta.
Gradski autobusi – koji brendovi su najzastupljeniji?
Koliko se godišnje isporuči novih gradskih autobusa? Tko isporučuje najviše autobusa gradskim prijevoznicima od kada ne postoji “domaća” proizvodnja?
Kao i mnogi drugi markeri, podaci o prodaji novih gradskih autobusa u nekoj zemlji su dobar pokazatelj stanja na tržištu. U našem slučaju s greškom prisutnom kod nas i na sličnim mikro tržištima gdje jedna veća ZET-ova nabavka nerazmjerno utječe na podatke istraživanja prodaje po godinama. Nastojali smo tome doskočiti i prikazati Vam podatke kroz petogodišnje periode uz objašnjenja i grafikone o postocima prodaje.
Tržište podijeljeno između MAN i Mercedes autobusa do 2005.
Ljubljanska Avtomontaža je do kraja 1999. proizvodila karoserije autobusa na MAN-ovim podvozjima, a zagrebački TAZ do 90.-tih na mercedesovim. Avtomontažini gradski autobusi oznaka SU220, SU240 te zglobni SG220 i SG240 i dalje aktivno prometuju u našim gradovima usprkos starosti od 30 i više godina i najbolji su dokaz kvalitete izrade starih (Jugo) majstora.
Broj gradskih autobusa u našim gradovima proizvedenih prije 1999. i onih u periodu između 2000. i 2005. godine. Na terenu ima više autobusa starijih od 2000 iz razloga što nisu uzeti u obzir manjinski brendovi poput Volvo, Steyr, Setra i nekih drugih. Njihovi gradski autobusi i danas aktivno prometuju, međutim u opadajućem broju i bez naznaka o eventulanim isporukama novih vozila u budućnosti.
Uspon Iveco gradskih autobusa i pad Mercedesa 2005-2014.
Uspavano hrvatsko tržište novih gradskih autobusa podijeljeno između MAN-a i Mercedesa 2007. godine definitivno je promijenio Iveco sa zastupnikom Benussi d.o.o. prodajom 22 autobusa gradu Puli. U periodu od 2005-2009. u kojem je isporučeno najviše novih gradskih autobusa (ukupno 507) Iveco je uhvatio 22% udio u sveukupnoj prodaji, a u “sušnom periodu” od 2010-2014. držao je preko 70% tržišta i ukupno isporučio 57 novih gradskih autobusa od sveukupno 78 prodanih. Iveco odnoso Irisbus ili Iveco Bus modeli su lako prepoznatljivi po ogromnim spremnicima za CNG, a uglavnom u plavoj boji neovisno o prijevozniku. Svi su klimatizirani.

Mercedes je nakon “berbe” od 137 prodanih novih autobusa u periodu od 2005-2009. potpuno pao u prodaji, tako da od 2010-2014. nije isporučio niti jedan novi gradski autobus. Razlozi imaju veze s problemima preinvestiranosti tadašnjeg zastupnika Euroline u kombinaciji sa sveopćom financijskom krizom koja je opustošila tržište automobila i gospodarskih vozila. Njemački automobilski div, Daimler AG je 2012. oduzeo zastupništvo mercedesa bankrotiranom Eurolineu i privremeno ovlastio Automobile Škojo iz Osijeka i Auto Gašparić iz Zagreba za prodaju, sve do dolaska Emil Frey grupacije u rujnu 2013. Prodaju i generalno zastupstvo Mercedes gospodarskih preuzela je njihova tvrtka Star Import d.o.o.
Period od 2005. do 2009. možemo nazvati zlatnim dobom prodaje gradskih autobusa; ukupno je isporučeno preko 500 novih gradskih solo i zglobnih (harmonika) autobusa. Samo tijekom 2009. isporučeno je 165 novih gradskih autobusa, a od toga je MAN odnosno zastupnik Autohrvatska – MAN Importer isporučio preko 90 gradskih autobusa, razmjerno svim gradskim tvrtkama osim Pulaprometu koji kupuje Iveco.
Dolaskom krize prodaja pada i staje, tako da 2010 i 2011 nije isporučen niti jedan novi gradski autobus. Tek 2012. godine 8 gradskih Isuzu Citybusa za Dubrovački Libertas, isporučenih od strane zastupnika Presečki Grupa iz Krapine, te 12 Iveco Crossway za splitski Promet. U teškom petogodišnjem periodu najbolje se snašao Iveco koji drži preko 70% od sveukupno isporučenih autobusa.
Gradski autobusi godišta 2015. i noviji , “Povratak Mercedesa”
Za sada ostajemo sa vrlo malim godišnjim brojevima o prodanim busevima te u očekivanju neke nove velike nabavke ili novog brenda koji će dovesti hibridne ili čisto električne autobuse. Najnoviji autobusi , od 2015. godine nadalje podjednako dolaze iz Italije, Njemačke(najmanje) i Turske.
Podaci o Najnovijim godištima nam pokazuju da se Mercedes vraća staroj slavi s novim zastupnikom Star Importom, ali i da će tržište u budućnosti biti podijeljeno između 3 jaka igrača. Iveco je u Rijeci, Zagrebu i Splitu sa CNG solo i zglobnima autobusima zauzeo primat, a Isuzu odnosno zastupnik Presečki i dalje drži mali udio u prodaji gradskim prijevoznicima.
Euro Bus Rijeka – osnovano 2003.
Da zaključim (i zahvalim se) svima koji su izdržali do samog kraja teksta, Euro Bus pronalazi rabljene ili skoro nove gradske, turističke i prigradske autobuse i minibuseve s najnižim troškovima uvoza, dovoza i homologacije. Osiguravamo individalni pristup svakom predmetu financiranja i najbolje moguće uvjete za autobuse koje isporučujemo u suradnji s našim leasing partnerima i brojnim dobavljačima. Pratite naše objave na facebooku https://web.facebook.com/EuroBusCroatia/ , a da ne propustite svježe updateove najpovoljnijih rabljenih autobusa, upišite se na našu mailing listu http://eepurl.com/clkETn.
Zadnje, ali nikako radi toga manje važno da se zahvalim ekipi i administratorima stranice i foruma autobusi.org na trudu u prikupljanju i održavanju ažurnih podataka o autobusima i slikama koje smo koristili u tekstu. Hvala.